Pole eksploatacji w odniesieniu do nagrań lektorskich lub gotowych produkcji audio czy wideo, to w zasadzie „miejsce” gdzie stworzone nagranie będzie publikowane, używane. Popularne pola eksploatacji to: radio, telewizja, kino, szeroko rozumiany internet, urządzenia np. systemy teleinformatyczne, systemy rozgłoszeniowe itp.
Lektorzy czy producenci spotów, filmów, reklam określają dość precyzyjnie gdzie ich dzieło ma być „puszczone”, emitowane, używane - od tego zależy też cena. Inne wynagrodzenie będzie za użycie nagrania w reklamie radiowej, a inna w telewizyjnej. Podobnie jest w wielu innych zawodach np. aktorskich – za tę samą rolę aktor w wielkiej produkcji na Broadway-u dostanie inne wynagrodzenie niż aktor który zagra w małym lokalnym teatrze. Jest to związane między innymi z zasięgiem, budżetem, rozpoznawalnością i prestiżem.
Rozbijmy dokładniej pola eksploatacji związane z działalnością lektora: wg rodzaju nagrań – od tego zależeć będą stawki lektorskie:
LOKALNE | REGIONALNE | OGÓLNOPOLSKIE /zasięg/
- reklama radiowa
- wskazanie sponsorskie
- oprawa programu: np. jingiel, zajawka
LOKALNA | REGIONALNA | OGÓLNOPOLSKA /zasięg/
- reklama telewizyjne
- billboard sponsorski
- oprawa programu: np. zwiastun, jingiel
- program telewizyjny, film
media społecznościowe | strona internetowa | portale
- film korporacyjny
- film szkoleniowy
- film reklamowy
- reklama internetowa
- reklama
- zwiastun/ trailer
- szeptanka
- komunikaty IVR
- komunikaty DSO
- głos do systemów nawigacji
- zapowiedzi do systemów głosowych (windy, urządzenia ostrzegania)
Częsta zdarza się, że klient chce użyć wyprodukowany materiał na wielu polach eksploatacji – z tym również nie ma problemu. Mamy do czynienia wówczas z wyceną indywidualną.
CZAS - Licencja określa również czas w jakim dane nagranie może być eksploatowane (używane). Najczęściej dotyczy to reklam, nagranych haseł reklamowych – jest to związane z czasem kampanii reklamowych, wykupionymi mediami w których produkcja jest prezentowana.
Indywidualna wycena:
- określ w mailu jaka produkcja Cię interesuje
- określ pole eksploatacji i gdzie wyprodukowany materiał ma być prezentowany
- w przypadku reklam określ jak długo trwa kampania
© 2018 Lektor24.pl. All Rights Reserved. Designed by Multifilm.pl